Je wilt een professioneel logo laten maken omdat je een eigen bedrijf gaat starten of gewoon omdat je een logo nodig hebt voor een ander doeleind. Waarschijnlijk schieten er een hoop vragen door je hoofd waar je allemaal rekening mee moet houden. Het is verstandig om over een aantal zaken goed na te denken.

Welk publiek wil ik aanspreken?

Jouw bedrijfslogo is het gezicht naar de buitenwereld. Daarom is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is, en hoe je hen aanspreekt.. Zijn ze jong, oud of hoogopgeleid? Het is belangrijk om dit helder te hebben. Als jouw doelgroep jongeren van 20 t/m 30 zijn, moet je weten wat hen interesseert. Als je dit goed voor ogen hebt, is het ook makkelijker om na te denken over de stijl en kleuren van een logo.

Woordmerk of beeldmerk?

Denk vooraf na of je een logo wilt hebben bestaand uit enkel een woordmerk, beeldmerk of een combinatie van beide. Een woordmerk ontwerpen neemt meestal iets minder tijd in beslag, dan het ontwerpen van een beeldmerk.
Bekende woordmerk logo’s zijn bijvoorbeeld die van Facebook, Coca Cola en Google. Bekende beeldmerk logo’s zijn die van Apple, Nike en McDonalds.

  • Als je een logo laat maken met alleen een lettertype ligt de nadruk op de naam van jouw bedrijf.
  • Als je een bedrijf hebt met meerdere/verschillende diensten en of producten is het moeilijk om een logo te ontwerpen die al deze producten of diensten goed samenvat.
  • Als je een nieuw bedrijf gaat starten en je nog naamsbekendheid moet krijgen.

  •  Als jouw merk/bedrijf al een goede bekendheid heeft is een beeldmerk een goede optie. Als jij net je bedrijf gaat opzetten is het wellicht niet de beste optie.
  •  Als jouw bedrijf internationaal is. In sommige gevallen is het namelijk lastig om een woordmerk te vertalen of uit te spreken

Een combinatie van een beeld-en woordmerk heeft als voordeel dat jouw bedrijfsnaam altijd zichtbaar is, en je hebt ruimte voor een visual die jouw merk kan versterken.

Denk goed na over de kleuren in jouw logo ontwerp

Het kleurgebruik in een logo is zeer essentieel en het effect ervan moet niet onderschat worden. Het draagt bij aan de herkenbaarheid van een bedrijf, en kleuren wekken bepaalde emoties op bij mensen. Onderstaand de betekenis van de meest voorkomende kleuren in logo ontwerpen en de associaties die men bij deze kleuren over het algemeen heeft.

Blauw:

Blauw is de meest gebruikte kleur in logo’s. Blauw straalt kalmte, succes en integriteit uit. Het is een zakelijke kleur en staat voor betrouwbaarheid. De kleur blauw wordt daarom ook vaak gebruikt door overheidsinstanties.

Rood:

De kleur rood trekt echt de aandacht en wordt daarom veelal in logo ontwerpen gebruikt. Het straalt kracht, macht, motivatie, leiding, warmte, actie en passie uit.

Oranje:

De kleur oranje staat voor jong, enthousiast, betaalbaar, creativiteit, positiviteit, speelsheid en humor.

Geel:

Geel wordt geassocieerd met energie, zon, lente, zomer, een nieuw begin, levensplezier en geluk. Deze kleur stemt vrolijk en positief.

Groen:

Deze kleur wordt veel geassocieerd met gezondheid en natuur. Het is rustgevend en het staat voor ontspanning, bemiddeling, vertrouwen en kalmte.

Zwart:

Zwart is dramatisch en serieus. Het wordt vaak geassocieerd met de dood, mysterie en kracht.

RGB, CMYK en pantone kleuren

RGB staat voor Red, Green en Blue. De kleuren in het RGB kleurmodel worden opgebouwd uit deze drie kleuren.  Computer monitors maken gebruik van RGB kleuren. Een print is meestal in de kleuren CMYK. Cyaan, Magenta ,Yellow en Key (Black). Naast RGB en CMYK kleuren zijn er ook PMS-kleuren. Er zijn meer dan 1100 pantone kleuren die allemaal een eigen unieke nummer hebben. Hierdoor is een pms kleur overal ter wereld gelijk. Dit is dus uitermate geschikt voor logo’s en huisstijlen.

Kleurverschil RGB, CMYK met print en drukwerk

De kleuren van bijvoorbeeld een logo op een computer monitor kun je niet vergelijken met een afdruk op papier. Dit komt doordat print dus gebruik maakt van CMYK en je monitor van RGB kleuren. Zorg dat jouw flyer of visitekaartje aan de drukker altijd in CMYK of PMS wordt aangeleverd. Op deze manier is de kans kleiner dat je teleurgesteld bent over de uiteindelijke print.

Tips om grote kleurverschillen te voorkomen
  • Zorg dat jouw drukwerk altijd in CMYK wordt opgemaakt.
  • PMS zorgt altijd voor een vaste kleur overal ter wereld.
  • Minimaliseer het gebruik van felle blauwe/paarse kleuren in je drukwerk

Wil je echt alles van RGB, CMYK en pantone kleuren weten? lees dan dit artikel.

Het gebruik  van een logo in de praktijk

Wanneer je een professioneel logo laat maken, bedenk dan goed hoe het logo er bijvoorbeeld in het klein uit ziet in een header van een website. Hoe ziet het logo eruit als je het laat drukken op bijvoorbeeld een pen of een koffiemok. Meestal zie je het logo eerst op een witte achtergrond, maar hoe ziet het logo eruit op een zwarte achtergond? Hoe ziet het logo eruit als het helemaal wit of zwart is?  Bekijk dus goed hoe jouw logo er in deze situaties uit ziet.

Een professioneel logo laat je maken als vector bestand

Een écht professioneel logo wordt gemaakt in Adobe Illustrator of een ander programma waarmee je vector bestanden maakt. Als je een logo laat maken in Photoshop, moet je het vroeg of laat alsnog laten omzetten naar een vector bestand.

Een vector bestand kun je oneindig vergroten

Het grote voordeel van een vector bestand, is dat je het oneindig kunt schalen en dus op elke maat kunt gebruiken en het altijd haarscherp blijft. Als een logo wordt gemaakt in Photoshop genereer je een pixel bestand. Een pixel bestand kan alleen worden verkleind zonder kwaliteitsverlies. Als je een pixel bestand wilt vergroten, krijg je altijd kwaliteitsverlies. Niet erg handig als je jouw logo wilt laten drukken op een grote poster of banner.

Wat kost een professioneel logo laten maken?

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden. Wat een logo kost hangt namelijk van een aantal factoren af. Er zit namelijk vaak heel wat verschil in kwaliteit. Je kunt hierdoor met ieder budget wel uit de voeten. Een professioneel logo laten maken, kan vaak voor een bedrag tussen de €250,- en €3000,- Er zijn ook genoeg designers die voor €100, al een logo kunnen maken, maar vaak maken zij gebruik van elementen die zijn ingekocht bij stock websites.  Zo kunnen zij werken tegen een laag tarief, maar vaak krijg je geen uniek logo. Heb je meer budget, dan kun je beter investeren in een krachtig beeld- of woordmerk. Ga dan voor een grafisch bureau wat echt top werk voor je aflevert. Een logo ontwerpen is een heel proces, maatwerk.

Het komt ook voor dat bedrijven of overheidsinstanties mega bedragen betalen voor een logo en huisstijl ontwerp of restyle daarvan. Zo betaalde de Universiteit Twente voor de nieuwe huisstijl maar liefst €675.000 voor het totale huisstijl project, ontwerp en implementatie werd zelfs 2.2 miljoen euro uitgegeven.

Echt een eenduidige conclusie kan ik je helaas niet geven. Voor ieder budget wat wils, maar over het algemeen hoe groter de investering , hoe meer waar je voor je geld krijgt. Een goed logo is tijdloos, geschikt voor alle doeleinde, en straalt uit waar jouw bedrijf voor staat.

Visual Identity laten ontwikkelen

Je kunt ook een complete Visual Identity laten ontwikkelen. Hier hangt wel een ander prijskaartje aan. Visual Identity is echt een onderdeel van de branding, en daar wordt niet alleen het bedrijfs logo onder verstaan. Onderstaande elementen maken deel uit van een Visual Identity.

  • logo ontwerp
  • fonts ( lettertypen)
  • Afbeeldingen
  • Kleuren en vormen
  • Alle elementen en visuals die helpen uitdragen waar jouw bedrijf of merk voor staat.

Tip! Laat jouw logo registreren.

Vraag altijd wel of jij volledig eigenaar wordt van het logo dus alle rechten hierover krijgt. Als je eenmaal een definitief logo hebt, laat het dan registreren. Zo voorkom je dat er ooit in de toekomst iemand anders er met jouw logo vandoor kan gaan. Er zijn tal van bedrijven die je hier bij kunnen helpen. Meer informatie over het registreren van jouw logo vind je bijvoorbeeld hier.

Wil je ook een professioneel logo laten maken?

Wij helpen je graag verder

Voorbeelden van Logo ontwerpen gemaakt door Content City